Quetiapin-kardiomyopati och kardiogen chock

AkdÄ rapporterar om en 39-årig patient som utvecklade svår kardiomyopati under behandling med quetiapin. Eftersom andra orsaker kan uteslutas måste denna händelse bero på det quetiapininnehållande läkemedlet. Hittills har det bara förekommit enskilda rapporter om quetiapinassocierade kardiomyopatier. Inget orsakssamband kunde ännu inte fastställas. Ändå pekar produktinformation på rapporter om kardiomyopatier och myokardit från kliniska studier och efter marknadsföring av den aktiva ingrediensen.

Ärendedokumentation

Det fall som rapporterades till AkdÄ rör en 39-årig patient som behandlades med 800 mg quetiapin per dag för en psykos. Innan behandlingen påbörjades bekräftades kardiogen hälsa med god vänster och höger hjärtfunktion med ekokardiografi. Allvarlig kardiomyopati utvecklades inom fyra månader. Det finns ingen information om intaget av andra potentiellt kardiotoxiska läkemedel eller skadliga ämnen.

Under behandlingen med quetiapin upplevde patienten ökad dyspné. Under en poliklinisk ekokardiografisk undersökning diagnostiserades en mycket nedsatt pumpfunktion med lätt perikardiell effusion. Efter sjukhusinläggning utvecklade kvinnan en uppenbar kardiogen chock (chockindex 1,5; NT-pro-BNP 14,834 ng / l). Med hjälp av MR och koronar angiografi uteslöts en möjlig kausal inflammatorisk kardiomyopati, icke-komprimeringskardiomyopati (NCCM), myokardiell lagringssjukdom och stenoserande CHD. Vänster ventrikulära hjärtmuskelbiopsier visade inga tecken på en akut eller kronisk inflammatorisk reaktion eller infektion med kardiotropa virus.

Vändbara symtom efter byte av terapi

Efter att quetiapin måste betraktas som orsaken till de kardiogena fynden övergick den antipsykotiska behandlingen till aripiprazol. Dessutom behandlades hjärtsvikt med medicin, mängden drickning var begränsad och fysisk vila föreskrevs. Patienten fick en defibrillatorväst som primär profylaktikum.

Dessa åtgärder ledde till en minskning av symtomen, de ekokardiografiska fynden förbättrades och laboratorieparametern NT-pro-BNP visade en minskning. Efter sex månader återhämtade sig den vänstra kammarfunktionen och patienten behövde inte längre medicin för att stärka hjärtmuskeln. Asymptomatisk hjärtsvikt (NYHA I) med en normal utkastningsfraktion på 57 procent dokumenterades som det slutliga tillståndet.

Quetiapin

Quetiapin tillhör gruppen andra generationens antipsykotika (SGA).Den aktiva ingrediensen är kemiskt besläktad med de tricykliska antipsykotika klozapin och olanzapin. Quetiapin är godkänt för behandling av schizofreni och för behandling och förebyggande av återfall av allvarliga maniska och depressiva episoder vid bipolär sjukdom. Den rekommenderade dagliga dosen för underhållsbehandling är mellan 150 och 800 mg, beroende på indikationen. I Tyskland är quetiapin det mest förskrivna antipsykotiska.

Vanliga biverkningar är somnolens, yrsel, huvudvärk, muntorrhet, viktökning, ökning av serumkolesterol och triglyceridnivåer i serum, minskning av hemoglobinnivåer och extrapyramidala symtom. Kardiovaskulära biverkningar inkluderar brady och takykardier, hjärtklappning, QT-förlängning, ortostatisk hypotoni och venös tromboembolism. Abstinenssymtom är möjliga när behandlingen avslutas.

Betrakta läkemedelsassocierad kardiomyopati som en differentiell diagnos

Det för närvarande publicerade fallet bekräftar att symtom som är typiska för hjärtsvikt kan uppstå under behandling med quetiapin. Även om läkemedelsassocierad dilaterad kardiomyopati med begränsad systolisk vänster ventrikulär ejektionsfraktion och symtomatisk hjärtsvikt är sällsynt, bör den finnas i medicinsk observationsfokus som en differentiell diagnos och fastställas i ett tidigt skede om det är lämpligt. Typiska symtom är dyspné, träningsbegränsning och perifert ödem. Eventuella misstänkta fall bör också rapporteras till AkdÄ.